X

علت یخ زدگی اواپراتور یخچال چیست؟(برفک زدن اواپراتور یخچال)

09128584676 کارشناس فروش
آیا اواپراتور یخچال برفک زیاد میزند ؟

اواپراتور یخچال نقش مهمی در سیستم خنک کننده یخچال ایفا می کند که در این مقاله قصد داریم به علت برفک زدن لوله پشت یخچال و یخ زدگی اواپراتور یخچال می پردازیم برای کسب اطلاع از علت برفک زدن اواپراتور ادامه مطلب را از دست ندهید.

یخچال مارکت
یخچال مارکت

در این مقاله قصد داریم به تعریف اواپراتور و علت یخ زدگی اواپراتور یخچال و اینکه چرا اواپراتور یخچال صنعتی یخ میزند؟ بپردازیم با سایت صنایع برودتی یخچال مارکت همراه باشید.

اواپراتور یخچال صنعتی

کویل اواپراتور که همیشه در بالای دستگاه قرار دارد. مانند کندانسور، اواپراتور از یک لوله دراز و سیم پیچی تشکیل شده است که مبرد را قادر می سازد تا گرما را از یخچال صنعتی جذب کند. مبرد در حالی که در اواپراتور است در حالت گاز است و فن اواپراتور هوا را روی کویل می دمد، بنابراین کابینت را به طور یکنواخت و کارآمد خنک می کند.

از آنجایی که اواپراتور، گرمای یخچال را از هوای کابینت یخچال شما خارج می کند، باعث می شود رطوبت موجود در آن هوا به آب مایع متراکم شود. از آنجایی که دمای کویل اواپراتور زیر صفر است، آن آب مایع به یخ تبدیل می شود. برای جلوگیری از تجمع یخ به حدی که تجهیزات شما با مشکل مواجه شود، سیستم به صورت دوره ای وارد حالت یخ زدایی می شود.

سازندگان از چندین روش مختلف برای یخ زدایی کویل های اواپراتور استفاده می کنند. یکی از رایج ترین آنها سیستم یخ زدایی گاز داغ است که چرخه تبرید را معکوس می کند تا سیم پیچ اواپراتور گرم شود و یخ جمع شده در آنجا ذوب شود. جایگزینی برای چرخه گاز داغ، بخاری الکترونیکی اواپراتور است که با یک عنصر گرمایش الکتریکی متصل به سیم پیچ اواپراتور، یخ را ذوب می کند. سیستم‌های گاز داغ زمان و برق کمتری می‌گیرند، اما با گرم کردن سریع کویل، فشار مضاعفی به سیستم تبرید وارد می‌کنند و احتمالاً عمر تجهیزات را کاهش می‌دهند.

سازندگان گاهی اوقات سیستم های یخ زدایی یخچال و فریزر را به عنوان سیستم های یخ زدایی یخچال که با زمان شروع می شوند و با دمای پایان می یابند توصیف می کنند. این عبارت به سادگی به این معنی است که سیستم یخ زدایی به طور خودکار طبق یک تایمر شروع می شود و زمانی پایان می یابد که سیستم به دمای مناسب برسد تا تمام یخ جمع شده را ذوب کند. یک جایگزین برای این سیستم، چرخه یخ زدایی با زمان شروع و پایان یافته است.  آب به طور کلی به داخل یک ظرف میعانات گازی در زیر یخچال هدایت می شود، جایی که یک عنصر گرمایش آن را تشویق به تبخیر می کند.

چگونه اواپراتور یخچال کار می کند؟

چرا یخچال برفک میزنه؟

یک یخچال ایستاده به طور خودکار وارد حالت یخ زدایی می شود، معمولاً سه یا چهار بار در روز. بسیاری از یخچال‌ها دارای حالت‌های یخ‌زدایی دستی نیز هستند، اما این حالت‌ها فقط در زمانی که تجهیزات در حال سرویس‌دهی هستند مورد نیاز هستند. اگر احساس می‌کنید که یخچال سوپرمارکتی شما به ندرت وارد حالت یخ‌زدایی می‌شود، خدمات یخچال مارکت تماس حاصل فرمایید.

وقتی صحبت از سیستم یخچال می شود، اواپراتور یخچال نقش زیادی در خنک سازی یخچال دارد. اواپراتور یخچال در کنار سایر اجزای سیستم یخچال مانند کمپرسور، دستگاه انبساط و کندانسور کار می کند.

عملکرد اصلی یک اواپراتور یخچال، حذف گرما از هوا، آب و سایر موارد داخل یخچال است. اواپراتور یخچال به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می کند که به انتقال گرما از وسایل و خنک کردن آن کمک می کند. اواپراتور یخچال بخشی از چرخه تبرید است که باعث سرد شدن داخل یخچال شما می شود.

پس از اینکه گاز مبرد از کویل های کندانسور واقع در پشت یخچال گذشت، شروع به خنک شدن کرده و به مایع تبدیل می شود. در این مرحله مایع است که مبرد به شیر انبساط می رسد. شیر انبساط مقدار گاز مبرد سرد شده ای را که در اواپراتور یخچال آزاد می شود، کنترل می کند.

همانطور که این گاز وارد اواپراتور یخچال می شود، توسط فشار هوایی که توسط کمپرسور در طرف مقابل ایجاد می شود، به سمت جلو کشیده می شود. در طی این فرآیند، مبرد گرمای یافت شده توسط اواپراتور را جذب می کند، به ویژه در هوایی که در داخل محفظه های مواد غذایی یخچال وجود دارد.

برخی از مدل های یخچال نوشابه از فن هایی برای دمیدن هوا از داخل محفظه های مواد غذایی به سمت کویل اواپراتور استفاده می کنند تا گرما را سریع جذب کنند.

پس از اینکه تا حد ممکن گرما را جذب کرد، مبرد دوباره به چرخه تبرید کمپرسور پمپاژ می شود.

چرا اواپراتور یخچال یخ می زند؟

علت برفک زدن لوله پشت یخچال

کویل های اواپراتور می توانند به دلایل مختلفی منجمد شوند از جمله:

  • کویل های سرد: اگر دمای کویل های اواپراتور به زیر 32 درجه برسد، بخار آب موجود در هوای اطراف کویل ها در تماس با کویل ها شروع به یخ زدن می کند. در ابتدا، ممکن است فقط یک لایه نازک از یخ یا یخ وجود داشته باشد، اما با گذشت زمان، یک پوشش بزرگ از یخ می تواند ایجاد شود.
  • مبرد کم: مبرد در سیستم AC شما گرما را جذب می کند. سطوح پایین مبرد، به عنوان مثال، در نتیجه نشت، توانایی سیستم را برای جذب گرما کاهش می دهد و در نتیجه هوای سردتر از روی کویل ها عبور می کند.
  • اختلال در چرخه یخ زدایی: سیستم های خنک کننده دارای چرخه یخ زدایی هستند که به جلوگیری از تجمع یخ و یخ روی کویل های اواپراتور کمک می کند. این چرخه معمولاً با معکوس کردن موقت جریان مبرد کار می کند و اجازه می دهد مبرد داغ از طریق سیم پیچ ها جریان یابد و یخ های بیرونی آنها را ذوب کند. اگر چرخه یخ زدایی درست کار نمی کند، ممکن است نتواند یخ و یخ زدگی روی کویل ها را پاک کند
  • لاستیکهای دور درب خراب هستند
  • یخچال در محل گرم و مرطوب قرار دارد
  • درب یخچال خوب بسته نمیشود
  • خرابی درب یخچال و باز ماندن طولانی مدت آن
  • عدم تنظیم دمای مناسب یخچال فریزر

چطور اواپراتور را از برفک و یخ پاک کنیم؟

چرا اواپراتور یخچال صنعتی یخ میزند

در گذشته افراد به صورت دستی اقدام به برفک زدایی از یخچال فریزر خود می‌کردند. اما امروزه این روند به صورت سیستمی توسط دیفراست اتومات انجام می‌گیرد. امروزه دیفراست برخلاف دیفراست در یخچال‌های قدیمی که با تایمر کنترل می‌شد با برد الکترونیکی کنترل می‌شود. المنت، ترموفیوز و ترمودیسک قطعات تشکیل دهنده دیفراست بودند که امروزه المنت، ترموفیوز و سنسور دیفراست جایگزین شدند. وجود ایراد در هر یک از این قطعات باعث اختلال در روند خنک کنندگی یخچال فریزر می‌شود.

اگر این پروسه به صورت اتوماتیک انجام نشد برای رفع برفک و یخ زدگی پشت آن، یخچال را از برق بکشید. سپس به کمک آب گرم و سشوار برفک ها و یخ ها را از روی لوله ها اواپراتور پاک کنید. به هیچ عنوان به یخ ها با وسایل نوک تیز ضربه نزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناس فروش مجموعه تماس حاصل فرمایید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید